Teatteri Metamorfoosi maskien takaa

Teatteri Metamorfoosin  toiminta on poikkeavaa ja vaikuttavaa suomalaisessa teatterikentässä. Vaikka inspiraation lähde löytyy muinaisesta roomasta, tuntuu teatterin toiminta uudelta ja raikkaalta. Maskit herättivät uteliaisuuteni, ja Davide Giovanzana (toiminnanjohtaja ja toinen taiteellinen johtaja) vastasi Viiteen kysymykseen. Käännöksen englanninkielestä teki Metamorfoosin väki.

 

Mikä on teatteri Metamorfoosin historia tähän päivään?

Teatteri Metamorfoosi rekisteröitiin vuonna 2005, jolloin sai ensi-iltansa myös ryhmän ensimmäinen esitys ”Lost Persons Area”. Idea teatterin perustamisesta syntyi kuitenkin jo kesällä 2004 Padovassa, Italiassa, jossa kolme perustajajäsentä, Soile Mäkelä, Laura Mäkelä ja Davide Giovanzana tapasivat naamionvalmistustyöpajassa.

 

 

Teatteri Metamorfoosilla oli aluksi voimakas kunnianhimo teatterinaamioihin ja Lecoq-pedagogiikkaan. (Jacques Lecoq, 1921-1999, oli ranskalainen teatteripedagogi, joka mullisti keinon opettaa teatteria ja kiinnitti erityistä huomiota näyttelijän keholliseen ilmaisuun). Kaikki energia kanavoitiin luomaan esityksiä erilaisia naamioita käyttäen, ja soveltaen Lecoq-pedagogiikan osa-alueita. Järjestimme joka kesä naamionvalmistustyöpajan, jossa loimme uuden sarjan naamioita teatterimme käyttöön. Kutsuimme myös useita eurooppalaisia ​​naamionvalmistajia opettamaan erilaisia ​​naamionvamistustekniikoita.

Teatteri Metamorfoosi on järjestänyt kymmenen vuoden aikana yhteensä viisi kansainvälistä MasQue-naamioteatterifestivaalia Helsingissä.

 

Ensimmäisten viiden vuoden aikana teatteri toimi ensemblenä, ja perustajajäsenet Davide ja Soile aktiivijäseninä esiintyen, ja ohjaten esityksiä. Vuoden 2011 jälkeen tapahtui muutos, ja aloimme luoda uusia suuntaviivoja ensemblen kasvulle. Tarkoitus ei ollut enää keskittyä pelkästään naamioihin, vaan myös muita esitysmuotoja ja ilmaisukeinoja tutkittiin. “Ensemblen” käsite muuttui, ja teatterimme alkoi toimia enemmän kollektiivina antaen tilaa muille jäsenille ehdottaa omia produktioitaan. Se johti kansainvälistymiseen, ja Metamorfoosin esitykset kiersivät Suomen lisäksi myös useissa muissa Euroopan maissa, sekä Pohjois-Amerikkassa ja Siperiassa.

 

Vaikka Metamorfoosi alkoi käyttää esityksissään naamioiden lisäksi myös muita ilmaisukeinoja, käsitys vahvasta kehollisesta ilmaisusta säilyi esityksissä. Myös ajatus esityksen harjoituksista omana tärkeänä prosessinaan kasvoi tärkeämmäksi, ja aloimme järjestää viikoittaista eksperimentaalista MetaLAB -liikelaboratoriota, jossa tutkittiin fyysisen teatteri muotoja ja mahdollisuuksia, ja jonka tuloksena syntyi myös yleisölle avoimia esityksiä.

 

On myös mainittava, että koulutuksesta on muodostunut yksi Metamorfoosin merkittävä toiminnanala. Naamiotyöskentelyn, naamionvalmistuksen ja muiden fyysisen teatterin työpajojen järjestämisellä haluamme tarjota toisenlaisen lähestymistavan näyttelijäntyöhön, ja teatterintekemiseen. Suomessa on vahva käsitys siitä, mitä teatterin pitäisi olla. Muita teatterimuotoja etsivälle työpajojen, koulutuksen ja esitysten löytäminen on haastavaa. Siksi esitystemme, koulutuksen ja liikelaboratorion kautta olemme pyrkineet tukemaan yhä enemmän vaihtoehtoisia tapoja teatterin tekemiseen.

 

Työpajasta ”Karmee ämmä”. Kuva: Soile Mäkelä

 

Miten kuvailette taidettanne?

Tällä hetkellä on haastavaa määritellä Teatteri Metamorfoosin estetiikkaa. Teatterimme vahvuus on tällä hetkellä kollektiivisuuden käsite; toimia foorumina ideoiden testaamiselle ja esitysten valmistamiselle. (Tavallisesti vapaana taiteilijana toimivan freelancerin on kehitettävä projekti, kirjoitettava apurahahakemus, toivoa myöntävää vastausta, ja käyttää apuraha hakemuksessa esiteltyyn projektiin. Tämä tarkoittaa sitä, että taiteilijalle jää vain vähän tilaa ja aikaa kokeilemiseen, testailuun ja tutkimiseen. Kaikki on määriteltävä jo ensimmäisessä vaiheessa, hakemusta kirjoittaessa.)

 

Metamorfoosin järjestämät fyysisen teatterin liikelaboratoriot ovat osoittautuneet tärkeäksi mahdollisuudeksi kokeilla ja testata ideoita ilman painetta valmistaa esitys. Vaikka teatteriesitysten tuottaminen on “kaleidoskooppimaista”, koemme että kaikkia esityksiämme leimaa vahva visuaalisuus, luova kehollisen ilmaisun käyttäminen ja erilaisten teatterillisten ilmaisukeinojen sekoittaminen. Tuloksena on se, etteivät esityksemme seuraa yhtä dramaturgista linjaa (kuten usein käy esityksissä, jotka seuraavat kirjoitettua tekstiä), vaan yhdistelevät useita keinoja kertoa tarinaa.

 

Jos rajaisimme teatterimme toiminnan vain yhteen konseptiin, se olisi fyysisen teatterin kulttuurin edistäminen Suomessa. Fyysisen teatterin sateenvarjon alla sekoittuvat monet erilaiset teatterikielet, kuten naamioteatteri, kehonmuokkaus, bouffoonit, klovneria, visuaalinen teatteri ja objektiteatteri.

 

Mistä inspiroidutte?

Ovidin kirjasta “Metamorfoosi”. Se kuvailee luontoa paljastaen todellisuuden takaa piilotettuja “muutoksen” kerroksia. Luonto ei ole yksiulotteinen, kuten esimerkiksi kuva puusta edessämme, vaan se on oikeastaan muutoksen, tarinoiden ja tunteiden summa. Itse asiassa Ovidin kirjassa kaiken muutoksen, eli metamorfoosin, taustalla on tunne. Sitä, mikä koskettaa meitä, ei voi lokeroida tiettyyn kategoriaan. Se on jotain häikäisevää, ja aina yllättävää, kuten ihminen, joka on myös alati muuttuva, väreilevä. Tässä perspektiivissä teatterilavakaan ei ole vain yhteiskunnan peili, vaan ennemminkin vapaa tila, jossa kaikki meidän näkymättömät kerroksemme voivat paljastua.

 

Esityksestä ”Sauna”. Kuva: Soile Mäkelä

 

Mistä haaveilette?

Teatterista, jossa esittävän taiteen ilmaisukielten moninaisuus tunnustetaan.

 

Mitä teillä on nyt meneillään?

Tällä hetkellä olemme aloittamassa uutta teatterillista tutkimusta, joka keskittyy talouteen ja seksuaalisuuteen. Ideana on tutkia kuinka talous määrittää ja muokkaa suhdetta seksuaalisuuteen. Jatkamme myös Commedia dell’Arte -naamioiden kanssa työskentelyä, ja tutkimme sitä, miten ne voivat olla nyky-yhteiskunnassa ajankohtaisia. Sen sijaan, että lähestyisimme puolinaamioita komedian kautta, ajattelemme ne tässä yhteydessä pikemminkin demoneina, jotka toimivat yhtäaikaa sekä talouden koneistona että seksuaalisuutemme ruumiillistajina.

Talouden ja seksuaalisuuden teemojen tutkiminen tulee olemaan pitkäaikainen prosessi, joka toivottavasti stimuloi uusia ideoita ja esityksiä tuleviksi.

 

Enemmän konkreettisesti Teatteri Metamorfoosin voi lähitulevaisuudessa nähdä 3.-26.8.2018 Edinburgh Fringe-festivaalilla “Sauna” -esityksellä. Sauna sai ensi-iltansa elokussa 2011, ja on kiertänyt Suomessa ja maailmalla siitä saakka. Myös talouden ja seksuaalisuuden teemoihin liittyvän demon esityksestä “The Lehman Trilogy” voi nähdä syksyllä, Espoon kaupunginteatterissa 18.10.2018.

 

Linkkejä
Teatteri Metamorfoosin järjestämät kurssit http://www.metamorfoosi.com/koulutus/
”The Sauna” Edinburgh Fringe -festivaalilla https://tickets.edfringe.com/whats-on/sauna
Artikkelikuva työpajasta ”Karmee ämmä”. Kuvaaja: Soile Mäkelä.
Esityksestä ”Sauna”. Kuva: Soile Mäkelä

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s